Tuesday 11 June 2013

Nik Nazmi: Sekat Media Sosial Langkah Undur Ke Belakang


Ehsan: Media Selangorku
SHAH ALAM 11 JUN: Sekatan media sosial yang dicadangkan sesetengah pihak untuk mencegah penyebaran fitnah, menghina agama dan kaum serta mencaci-maki pemimpin negara merupakan langkah ke belakang jika ia dilaksanakan kelak.
Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, media sosial merupakan realiti masa kini dan Kerajaan Pusat seharusnya memikirkan langkah lebih proaktif berbanding mengambil pendekatan menyekat media sosial seperti Facebook dan Twitter daripada terus digunakan.
Katanya, tindakan sedemikian hanyalah mengundang perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat kerana media sosial digunakan hampir setiap rakyat pelbagai peringkat umur di negara ini.
“Bagi saya ini merupakan langkah ke belakang, kerana pada saya, media sosial adalah satu realiti yang berlaku pada hari ini.
“Saya tidak menyatakan bahawa pengguna bebas berbuat apa sahaja, tetapi jika ada apa tindakan yang tidak sesuai, maka ambil tindakan di atas perlakuan tersebut, bukannya menyekat media sosial secara menyeluruh,” katanya kepada TVSelangor.
Sebelum ini, sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan(NGO) meminta kerajaan menyekat laman sosial Facebook seperti yang dilakukan di Iran dan China bagi membendung sebarang perbuatan atau tindakan yang boleh menggugat keamanan negara.

Tindakan ini disebabkan ada segelintir pengguna yang tidak bertanggungjawab menyalahgunakan media sosial ini dengan komen-komen yang tidak bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment